Obecné zastupiteľstvo obce Šalgočka v zmysle § 6 ods.1 a § 4 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení vydáva Štatút obce Šalgočka.
Základné ustanovenia
§ 1 Predmet úpravy
- Štatút obce Šalgočka (ďalej len „Štatút“) upravuje podrobnosti o uplatnení Zákona o obecnom zriadení č. 369/1990 Zb. v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) v podmienkach obce Šalgočka (ďalej len „obec“) .
- Pri výklade ustanovení tohto štatútu treba prihliadať na základnú úlohu obce pri výkone samosprávy upravenú zákonom[1].
- Ak sa v ďalšom texte uvádza výraz starosta, zástupca starostu, zastupiteľstvo alebo obecné zastupiteľstvo, hlavný kontrolór, komisia alebo obecný úrad rozumejú sa tým orgány Obce Šalgočka.
§ 2 Vymedzenie samosprávy
- Územie obce Šalgočka tvorí jedno katastrálne územie.
- Akékoľvek zmeny územia obce možno vykonať len v súlade s osobitnými právnymi predpismi.
§ 3 Symboly obce
- Symbolmi obce sú erb, vlajka, pečať. Popisy a zobrazenia obecných symbolov sú v prílohe č. 1 Štatútu.
- Obecné symboly je dovolené používať len spôsobom neznižujúcim ich dôstojnosť. Podrobnejšie pravidlá môže upraviť osobitné všeobecne záväzné nariadenie.
§ 4 Orgány samosprávy
- Popri orgánoch, ktoré v samospráve pôsobia zo zákona[2] sú obecným zastupiteľstvom v obci zriadené spravidla tieto orgány:
- komisia na ochranu verejného záujmu,
- komisia finančná a správy majetku,
- komisia športu, školstva a kultúry,
- komisia ochrany verejného poriadku a riešenia sťažností,
- komisia výstavby, územného plánovania a životného prostredia,
- komisia sociálna, bytová a zdravotná,
- komisia inventarizačná, vyraďovacia a likvidačná,
- návrhová komisia,
- mandátová komisia,
- volebná komisia.
Zriadenie iných komisií alebo zmenu ich názvu a predmet pôsobenia schvaľuje obecné zastupiteľstvo uznesením.
- Obecné zastupiteľstvo má 5 poslancov.
- V obci nie je zriadená funkcia prednostu obecného úradu[3].
- Štruktúra orgánov a organizačných jednotiek obce je v prílohe č. 2.
§ 5 Základné úlohy komisií
- Ak nie je príslušným rozhodnutím zastupiteľstva stanovená pôsobnosť komisie inak, platí že úlohou každej komisie na zverenom úseku je najmä:
-
- sledovať skutočnú úroveň uspokojenia potrieb a záujmov obce a jej občanov,
- z analýzy zisteného stavu vytyčovať reálne a odborne zdôvodnené zámery pre rozvoj obce v danej oblasti,
- predkladať výsledky svojej práce kompetentným orgánom a organizáciám obce ako podnety na zlepšenie stavu v sledovanej oblasti,
- kontrolovať plnenie nariadení obce, uznesení zastupiteľstva a rozhodnutí starostu vydaných v rámci pôsobnosti samosprávy,
- formulovať v prípade potreby svoje odborné stanoviská ako podklad k budúcim rozhodnutiam zastupiteľstva.
§ 6 Zapojenie obyvateľov do samosprávy
Výkon samosprávy obyvateľmi obce upravuje zákon[4].
- Obyvatelia obce sa zapájajú do činnosti samosprávy prácou v komisiách, komunikáciou s poslancami a s orgánmi obce a účasťou na zasadnutiach zastupiteľstva, ako aj prostredníctvom kontaktov na internetovej stránke.
- Pre zapojenie občanov do práce v komisii sa uplatňuje nasledovný postup:
- zastupiteľstvo zvolí predsedu komisie,
- záujemcovia o prácu v komisii sa môžu obrátiť so svojim podnetom na členstvo v komisii na predsedu komisie, na ktoréhokoľvek poslanca, na obecný úrad alebo na starostu.
- členov komisie volí obecné zastupiteľstvo[5]
- Na prerokovanie obecných vecí môže obecné zastupiteľstvo zvolať verejné zhromaždenie obyvateľov lebo jeho časti resp. častí.
§ 7 Zverejňovanie
- Obvyklým spôsobom zverejnenia oficiálnych informácií[6] je tabuľa umiestnená pred sídlom Obecného úradu, COOP Jednota, pri miestnom kostole sv. Terézie s označením „Úradná tabuľa Obce Šalgočka“.
- Obec má zriadenú internetovú stránku salgocka.sk, na ktorej zverejňuje návrhy a schválené znenia nariadení, rozpočet a záverečný účet, zloženie orgánov obce, vzory, dokumenty a tlačivá pre obyvateľov, zápisnice a uznesenia z rokovaní zastupiteľstva a iné dôležité informácie.
- Všeobecne záväzné nariadenia sú každému záujemcovi prístupné[7] na požiadanie na Obecnom úrade v tlačenej forme k nahliadnutiu.
§ 8 Organizácie a riadenie samosprávy
- Obecné organizačné jednotky v obci Šalgočka sú:
- Obecný úrad – Táto organizačná jednotka nemá právnu subjektivitu a je súčasťou právnickej osoby obce.
- Obec v rámci svojej zriaďovateľskej právomoci nezriadila rozpočtové organizácie.
§ 9 Vzájomné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek
- Tento štatút upravuje podrobnejšie pravidlá o vzťahoch orgánov samosprávy upravených zákonom[8].
- Obecnému zastupiteľstvu sú vyhradené[9] nasledovné veci správy obce:Okrem základných otázok v zmysle § 11, ods. 4 zákona o obecnom zriadení sú to:
- zaujatie predchádzajúceho stanoviska k investičnej činnosti v obci,
- zaujatie predchádzajúceho stanoviska k nájmu nehnuteľného majetku,
- zaujatie predchádzajúceho stanoviska k rozhodnutiam, ktoré sa svojim obsahom alebo dosahom dotýkajú významných záujmov obce v oblasti životného prostredia.
- Orgány obecnej samosprávy pri vzájomnej spolupráci uplatňujú zásady:
- Jednota zodpovednosti a právomoci: každý organizačný článok a každý zamestnanec disponuje oprávneniami potrebnými pre naplnenie svojej zodpovednosti a každý má zodpovednosť v rozsahu, v ktorom je oprávnený konať.
- Kolegialita a vzájomná pomoc: vychádzajúc z jednotného záujmu podporovať rozvoj obce a skvalitňovanie činnosti jej samosprávy, platí pre všetky orgány, organizačné jednotky i zamestnancov všeobecná požiadavka vzájomnej ochoty k spolupráci, poskytovania poznatkov a informácií z oblasti vlastnej pôsobnosti, požiadavka korektného vystupovania a náročnosti pri posudzovaní činnosti vo vzájomnom spojení.
- Rešpektovanie odbornosti: riešenie úloh, vyžadujúcich odborné vedomosti a skúsenosti, sa uskutočňujú vždy za účasti alebo aspoň s vedomím príslušného odborného pracovníka.
- Voľné určenie foriem spolupráce: okrem prípadov, ktoré sú upravené vnútornými predpismi, sa formy spolupráce záväzne nestanovujú. Pri ich výbere je potrebné postupovať tak, aby optimálne viedli k dosahovanému cieľu pri čo najefektívnejšom použití ľudských i materiálnych zdrojov.
- Externá spolupráca: ak vlastné možnosti orgánov a organizačných jednotiek obce nestačia na uspokojovanie potrieb obce alebo splnenie zadaných úloh, organizuje sa potrebná externá spolupráca. Pritom platí povinnosť dbať a efektívne použitie prostriedkov obce a povinnosť vyžadovať a kontrolovať vysokú úroveň externej spolupráce.
§ 10 Vonkajšie vzťahy
- Všeobecné oprávnenia na vystupovanie v mene obce má zo zákona[10]
- V medziach zákona[11] a v súlade s osobitným poverením starostu[12] je oprávnený vystupovať v mene obce aj zástupca starostu.
- Iné osoby môžu konať v mene obce len na základe osobitného poverenia alebo splnomocnenia starostu alebo v rozsahu, ktorý pre zastávanú funkciu vyplýva z organizačných predpisov.
- Na základe písomného poverenia starostu[13] môže rozhodovať o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy v mene obce jej zamestnanec. Zoznam poverených zamestnancov a rozsah poverení zverejní na svojej internetovej stránke (§ 3 ods. 2 tohto štatútu).
- Príslušný vedúci zamestnanci (napr. vedúci organizačných jednotiek bez právnej subjektivity a pod.) sú oprávnení v medziach organizačných predpisov vystupovať v mene zverených organizačných jednotiek.
- Príslušní zamestnanci sú oprávnení vystupovať v operatívnych a rutinných záležitostiach v mene zastávanej funkcie a v rozsahu zverenej pôsobnosti podľa organizačných predpisov.
§ 11 Cena obce Šalgočka
- Obec udeľuje ocenenie – Cena obce Šalgočka (ďalej len „cena obce“).
- Cenu obce udeľuje obecné zastupiteľstvo za:
- vynikajúce tvorivé výkony a významné výsledky vo vedeckej, technickej, umeleckej, publicistickej, vzdelávacej a verejnoprospešnej činnosti,
- významný prínos k hospodárskemu a kultúrnemu rozvoju obce, za jej propagáciu doma i v zahraničí,
- činnosť pri záchrane ľudských životov a pri závažnom ohrození majetku obce a jej obyvateľov.
- Cenu obce predstavuje plaketa s erbom obce a jej udelenie môže sprevádzať peňažná odmena vo výške určenej uznesením obecného zastupiteľstva. O udelení ceny obce sa vydáva osvedčenie, ktoré okrem identifikácie oceneného obsahuje aj uvedenie dôvodu ocenenia podľa predchádzajúceho odseku. Cenu obce odovzdáva ocenenému slávnostným spôsobom starosta.
§ 12 Pamätná kniha Šalgočka
- Pamätná kniha obce Šalgočka sa vedie v úradnom jazyku.
- Zápisy do pamätnej knihy sa vykonávajú priebežne, najmenej jedenkrát ročne. Zápisy chronologicky dokumentujú fakty zo spoločenského a hospodárskeho života obce. Sú hodnoverným svedectvom o udalostiach v obci a o ľuďoch, ktorí sa pričinili o prospech žitia miestneho spoločenstva.
- Spracovaním zápisov do pamätnej knihy je poverený občan, ktorého menuje a odvoláva starosta.
- Text zápisov do pamätnej knihy schvaľuje starosta obce.
§ 13 Spoločné ustanovenia
Predstavitelia orgánov obce a zamestnanci obce sú pre naplnenie poslania tohto štatútu povinní:
- uplatňovať obsah tohto štatútu na zverenom úseku činnosti samosprávy,
- zabezpečovať súlad vnútorných predpisov na zverenom úseku činnosti samosprávy s obsahom tohto štatútu,
- dať podnet na zmenu alebo doplnenie tohto štatútu, ak si to vyžaduje plnenie úloh obce alebo záujmy jej obyvateľov.
§ 14 Záverečné ustanovenia
- Obecné zastupiteľstvo obce Šalgočka schválilo Štatút obce Šalgočka na svojom rokovaní dňa 30.06.2017 uznesením č.8/2/2017
- Štatút obce Šalgočka nadobúda účinnosť dňom 01. 07. 2017.
- Dňom účinnosti tohto Štatútu obce Šalgočka sa ruší Štatút obce Šalgočka zo dňa 3. januára 2003.
[1] Podľa § 1, ods. 2 zák. č. 369/1990 Zb. je základnou úlohou obce pri výkone samosprávy starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.
[2] Podľa § 10, ods. 1 obecné zastupiteľstvo a starosta, podľa § 18 hlavný kontrolór
[3] § 17 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
[4] § 4 ods. 2 písm. b) a c) zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (hlasovanie obyvateľov obce a verejné zhromažďovanie obyvateľov obce)
[5] § 15 ods. 2 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
[6] Napr. § 6 ods. 3, ods. 8 a ods. 9, § 11a ods. 5, § 12 ods. 1 a § 18a ods. 2 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
[7] § 6 ods. 10 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
[8] Napr. § 10 ods. 2, § 11 ods. 4, § 13 ods. 1, 4, 5, 6 až 8, § 14 ods. 3, § 15, § 16, § 17, § 18 až 18 f zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
[9] § 13 ods. 4 písm. e) zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
[10] § 13 ods. 1, 4 a 5 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
[11] § 13 b zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
[12] § 13 b ods.3 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
[13] § 13 ods. 5 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.